Wat is CRM?

6 oktober 2020

Wat is CRM? Met de snelle, nieuwe ontwikkelingen in CRM verandert het begrip zelf ook. Hoe groot is het aandeel ‘Customer’ nu nog in CRM? Ja, CRM draait hoofdzakelijk om klanten, sales en marketing. Maar CRM is meer dan dat. Tijd om de definitie te herzien.

Customer Relationship Management

CRM is een afkorting voor Customer Relationship Management, het beheren van relaties met (potentiële) klanten. Dat kan een strategie of proces zijn, en als je het goed in wil richten gaat dat er ook aan vooraf, maar vaak hebben we het met CRM over een CRM-systeem. Zoals Salesforce of Aurea CRM. Een CRM-systeem maakt het bedrijven makkelijk om overzicht en inzicht te krijgen in hun relaties en klanten. Daarmee kun je als organisatie je processen verbeteren en zo je winst maximaliseren.

Wat is ‘Relationship’ in CRM?

Relatie. Klinkt nogal vaag. Met wie? Wat voor soort relatie? CRM is er voor alle zakelijke relaties van een organisatie, zowel voor MKB en Grootbedrijf als non-profit. ‘Customer’ geeft aan dat het om klanten gaat. Toch draait het niet alleen om klanten. Het begrip ‘relationship’ heeft meer waarde dan ‘customer’. CRM gaat dan ook verder dan klanten alleen en heeft betrekking op álle relaties die voor jouw organisatie belangrijk zijn.

Voorbeelden van relaties:

  • Klanten 
  • Donateurs
  • Leden
  • Abonnees
  • Servicegebruikers
  • Collega’s 
  • Leveranciers 
  • Partners
  • Aandeelhouders
  • etc.

De soorten relaties geven al aan dat CRM zich niet meer beperkt tot sales en marketing.

CRM is meer dan sales en marketing

Sales en marketing vormen nog steeds het leeuwendeel van CRM, maar ook andere afdelingen hebben er baat bij. Zoals de klantenservice of HRM. CRM werkt afdelingsoverschrijdend. Zo kan elke medewerker – met de juiste rechten uiteraard – bij de gegevens die de organisatie van haar relaties verzamelt. Dat totaalbeeld geeft je bruikbare informatie waar je als organisatie op kunt sturen. Bijvoorbeeld nauwkeurige voorspellingen doen voor sales, efficiëntere marketingcampagnes en een nog betere service aan klanten omdat je ze beter kent.

Waarom zou je aan CRM doen?

CRM is ooit bedoeld om de relatie met zakelijke contacten te versterken. Die sterke connectie leidt al snel tot meer winst. Ken je je klanten goed, dan kun je beter prognoses maken. Ken je je collega’s goed, dan kun je samen productiever werken. Ken je je leden goed, dan kun je marketingcampagnes inzetten met maximale return on investment. De mogelijkheden met CRM worden dankzij nieuwe technologie en slimme inzet van data steeds groter. Zo groeit ook het aantal voordelen.

De 5 grootste voordelen van CRM:

  1. Centraal beheer van relaties, betere data en rapportages
    2. Betere samenwerking tussen teams en hogere productiviteit
    3. Meer grip op sales en gerichtere verkoop
    4. Efficiëntere marketing en hogere kwaliteit in producten en diensten
    5. Hogere klanttevredenheid en retentie

Wat heb je aan een goed beeld van je relaties?

Klanten winnen is belangrijk, maar ze behouden ook. Door goede relaties op te bouwen kun je klanten werven en ze aan je binden.
In een CRM-systeem verzamel je alles over je klant op één centrale plek. Niet alleen de contactgegevens, maar ook de bestelhistorie, bestelstatus en (communicatie)voorkeuren. Die gegevens kun je overzichtelijk weergeven zoals jij ze wilt zien. Met zo’n duidelijk 360-graden totaalbeeld van jouw klanten krijg je inzicht in hoe je ze zich ontwikkelen. Zo blijf je jouw klanten goed volgen en ben je er voor ze op de juiste momenten, waardoor je in elke klantinteractie jouw meerwaarde kunt laten zien.

Meer weten over onze oplossingen?

Zoals gezegd bedoelen we met CRM vaak een CRM-systeem. Salesforce en Aurea CRM zijn voorbeelden van complete CRM-systemen voor een 360-gradenbeeld van je klant. Via de onderstaande links ontdek je wat onze oplossingen kunnen doen voor jouw organisatie.

Bekijk onze pagina over Salesforce

Bekijk onze pagina over Aurea

Wil je starten met CRM en kun je advies van experts gebruiken? Bel ons dan op +31 (0)85 878 42 06.