Datagedreven werken binnen de maakindustrie? Ontwijk dan deze 4 valkuilen

3 april 2024

In de maakindustrie wordt nog veel op gevoel gedaan, terwijl een datagedreven aanpak meer inzicht biedt en daardoor ook meer oplevert. Wil je met jouw maakbedrijf datagedreven werken en innoveren? In deze blog delen we praktische tips om de belangrijkste 4 valkuilen te ontwijken en om te buigen naar kansen.

Valkuil 1: Productgedreven werken

Veel bedrijven zijn nog vooral productgedreven. Het kan dan zomaar gebeuren dat twee van je medewerkers – bijvoorbeeld een accountmanager en een servicemonteur – in eenzelfde week om de beurt aan tafel zitten bij dezelfde klant. Door meer vanuit de klant te denken worden processen efficiënter. En dat kan door datagedreven te werken; dan weet je van elkaar wat de ander bij de klant heeft besproken en staat het belang van je klant centraal.

Valkuil 2: Data versnipperd opslaan

Vaak heeft iedereen zijn eigen laptop met eigen Excelbestanden waarin allerlei klantgegevens staan. Je medewerkers werken daardoor langs elkaar heen én jij hebt geen 360 graden-klantbeeld. Voor sales kan het echter van groot belang zijn wanneer die versnipperde data wordt samengebracht. Als dit op de juiste manier gebeurt, ontstaat een single point of truth; iedereen heeft het over dezelfde data en heeft er iets aan. Want pas dan kun je op die data gaan sturen – meten is weten. Bovendien bespaart het uiteindelijk veel tijd omdat alles veel sneller is terug te vinden.

Met gecumuleerde data kun je analyses doen. Zitten we op target? Welke aspecten zijn er waardoor bepaalde producten wel of niet aanslaan? Door data-analyses krijg je daar zicht op, wat de verkoop zal stimuleren. Sla je data dus zodanig op dat je je klant er beter mee leert kennen en op basis daarvan betere keuzes kunt maken.

Valkuil 3: Slechte data erin? Dan slechte data eruit

De toepasbaarheid van een CRM-systeem is afhankelijk is van de data die erin zit. Als je het systeem iets geeft, krijg je er iets voor terug – het is geven en nemen. Het is echter ‘rubbish in, rubbish out’.

Een voorbeeld: in je CRM zijn klant en product aan elkaar gekoppeld. Maar wat wij regelmatig zien, is dat de orders in het ERP-systeem staan waarbij de entiteit is gekoppeld aan een factuuradres. Unieke factuuradressen zijn daarmee unieke entiteiten. Als klanten meerdere vestigingen hebben, moet je data samenvoegen zodat de klant zelf de entiteit is.

Je moet er dus niet alleen voor zorgen dat de gebruikers met de software werken, ze moeten ook de juiste data invoeren. Want pas dan ervaar je de toegevoegde waarde van het CRM. Dan zie je welke producten je klant wel en niet afneemt, of wat het juiste moment is voor een accountmanager om bij de klant langs te gaan. Zo kun je op klantniveau datagedreven analyses doen die waardevolle inzichten geven.

Valkuil 4: Data alleen inzetten voor sales

Een CRM-oplossing wordt logischerwijs vooral voor marketing en sales gebruikt. Maar, vergeet daarbij de service niet. Want naast goed verkopende producten heb je ook klanten te behouden met aftersales in de vorm van een servicecontract. Als dit goed wordt gemanaged, zal de klant tevredener zijn en blijven de geleverde producten goed werken. Door data-analyses te doen kan dit bovendien efficiënter en effectiever worden.

Hoe wij kunnen helpen?

Bluedesk CRM helpt maakbedrijven aan de juiste CRM-oplossing en bij de implementatie ervan. Maar, wij zijn naast CRM-experts ook bedrijfskundigen en kunnen dus meedenken in de processen van maakbedrijven. Als het proces staat, kunnen we aangeven welke analyse of rapportage je nodig hebt om het proces te sturen of om verbeteringen door te voeren.

Kortom, naast het leveren van het juiste systeem om als maakbedrijf meer datagedreven te werken, bieden we daaromheen ook de service en expertise om die data optimaal te benutten. We groeien samen!

Wil je weten hoe we jouw maakbedrijf verder kunnen helpen? Neem contact met ons op!