CRM voor MKB: laat je bedrijf groeien

17 mei 2022

Als MKB’er heb je het druk genoeg. Er zijn allerlei brandjes te blussen en je wilt op korte termijn doelen  behalen. Weinig tijd dus om voor langere termijn doelen vast te stellen en te beheren. Om tijd en ruimte te creëren voor de lange termijn zijn er CRM-systemen ontwikkeld die naadloos aansluiten op de wensen en behoeften van MKB-bedrijven. Bluedesk CRM neemt je in deze blog mee in de voordelen van CRM voor MKB.

Wat is er anders aan CRM voor MKB 

Voor we CRM-systemen specifiek voor MKB bespreken, is het handig om eerst goed te weten wat een CRM-systeem eigenlijk is. CRM staat voor Customer Relationship Management, ofwel de manier waarop jouw organisatie de relaties en interacties met (potentiële) klanten beheert. Een CRM-systeem maakt het makkelijker om dit proces te beheren.

Voor MKB-bedrijven zijn de wensen en behoeften voor CRM-oplossingen vaak net even anders dan voor een grootbedrijf. Waar grootbedrijven vaak mensen in dienst hebben die dagelijks de CRM-processen beheren, zal het bij jouw organisatie tussen andere bedrijvigheid door moeten. Je hebt er wellicht minder tijd voor en wilt snel en overzichtelijk de processen inzien. Bij CRM voor MKB, zoals bijvoorbeeld Bluedesk CRM, is er rekening gehouden met juist die wensen. Zo is de CRM-oplossing van Bluedesk CRM schaalbaar op elk device en is het gebruiksvriendelijk voor iedere gebruiker. 

Wat zijn de voordelen van CRM voor MKB

Bij CRM-systemen voor MKB-bedrijven is er meer rekening gehouden met de wensen en behoeften van MKB’ers. Dat levert een aantal duidelijke voorbeelden op:

  • Flexibel in gebruik
  • Meer inzicht en overzicht
  • Hogere efficiëntie en productiviteit

CRM voor MKB is flexibel in gebruik

Als MKB’er heb je nog alle ruimte en mogelijkheid om te groeien. Misschien ziet jouw organisatie er volgend jaar heel anders uit dan op dit moment, of besluit je juist te gaan focussen op één product of dienst. Het is vervelend als je dan vastzit aan een CRM-systeem die vastgeroest zit en niet flexibel meebeweegt met jouw bedrijf. De meeste CRM-oplossingen voor MKB houden rekening met de veranderende positie of focus van je bedrijf en zijn daardoor flexibel in te zetten. 

CRM voor MKB geeft je inzicht en overzicht

Als MKB’er heb je niet altijd evenveel tijd om je CRM te beheren. In de piekperiode van je bedrijf zul je weinig tijd hebben om volledig bezig te zijn met CRM. Daar spelen  CRM-systemen voor MKB op in. Bluedesk CRM helpt jouw als MKB’er bij het inzichtelijk en overzichtelijk maken van je CRM. Waardoor je met weinig tijd toch bezig kan gaan met je CRM en daarmee je bedrijf laat groeien. 

Meer efficiëntie en productiviteit met CRM voor MKB

Als laatste, maar zeker niet onbelangrijk. Het gebruik van een passend CRM-systeem zorgt voor meer efficiëntie en productiviteit. Je wilt niet dat je betaald voor allerlei functies die je niet gebruikt en er ook nog eens voor zorgen dat je veel tijd kwijt bent met het beheren van je CRM. Jij wil graag investeren in een CRM-systeem, maar het moet niet ten koste gaan van de kerntaken van je onderneming. Het juist inzetten van CRM voor MKB zorgt er niet alleen voor dat je sneller groeit als bedrijf, maar ook dat je genoeg tijd overhoud voor je kerntaken.

Hoe zet je CRM voor MKB in? 

Om je CRM goed in te zetten, moet je een helder beeld hebben van je organisatie, je data-informatie en schrijf je een duidelijke strategie met realistische doelen. Weet je niet hoe je moet starten? Bluedesk CRM helpt je bij iedere stap in dit proces en blijft je ondersteunen om zo het maximale uit je CRM te halen.