De grootste (data)uitdagingen binnen de maakindustrie: dit zijn mogelijke oplossingen!

30 januari 2024

Traditioneel gezien is de maakindustrie vooral gericht op het leveren van betrouwbare producten voor scherpe prijzen. Wil je echter groeien? Dan loop je waarschijnlijk tegen deze uitdagingen aan: de versnippering van informatie, medewerkers werken langs elkaar heen én je hebt geen 360 graden klantbeeld. Hoe kan je dit tij keren? In deze blog lichten we een tipje van de sluier op.

Als organisatie in de maakindustrie wil je de concurrentie voor blijven. Maar de steeds digitaler wordende wereld slaat je met de feiten om de oren: er zijn nog grote verbeterslagen te maken. Dan is de vraag: waar moet je beginnen?

Uitdaging 1: de versnippering van informatie

Vaak bevinden prospect- en klantgegevens zich verspreid binnen de organisatie. Daarnaast wordt de informatie op diverse manieren en via verschillende kanalen en tools verspreid. De volgende ergernissen zal je vast herkennen...

  • De toegang tot informatie is niet voor iedereen beschikbaar.
  • Het is lastig om de actualiteit van de data vast te stellen.
  • Het overdragen van klantcontact aan een collega is eigenlijk niet mogelijk vanwege ontbrekende kennis over de geschiedenis en klantbehoeften.
  • Gegevens gaan (te) vaak verloren bij het vertrek van een medewerker.
  • Sturingsinformatie mist.

Uitdaging 2: jouw medewerkers werken langs elkaar heen

Een andere hinderpaal voor groei binnen de maakindustrie is het feit dat medewerkers langs elkaar heen werken. Het gevolg: er is sprake van inefficiënte processen, er worden onnodige fouten gemaakt en er is ruis en vertraging op de lijn. Daarnaast kan het gebrek aan effectieve communicatie en samenwerking de algehele prestaties van jouw maakbedrijf belemmeren. De volgende problemen doen zich dan ook vaak voor:

  • Afwezigheid van samenwerking tussen afdelingen: medewerkers op verschillende afdelingen hebben vaak beperkte communicatie met elkaar, wat kan leiden tot gemiste kansen en trage reactietijden.
  • Onvoldoende informatiedeling: belangrijke informatie wordt niet tijdig gedeeld, wat resulteert in suboptimale besluitvorming en productieprocessen.
  • Gebrek aan inzicht in lopende projecten: medewerkers hebben moeite om de status van projecten bij te houden, wat de efficiëntie van de workflow beïnvloedt.

Uitdaging 3: gebrek aan 360 graden klantbeeld

Een compleet beeld van de klant is essentieel voor het leveren van optimale producten en diensten. Heb je dit niet? Dan kan het leiden tot gemiste verkoopkansen en minder effectieve marketing- en salesinspanningen. Als je de onderstaande punten aan kunt vinken dan weet je eigenlijk al genoeg.

  • De klantinformatie is verspreid over verschillende systemen, waardoor het moeilijk is om een holistisch beeld van de klant te creëren.
  • Je hebt onvoldoende inzicht in klantbehoeften. Waar liggen de behoeften en voorkeuren van de klant?
  • Je wilt cross-selling en upselling naar een hoger plan tillen. Maar door onvoldoende zicht in de klantreis mis je kansen om hierop in te spelen.

Hoe keer je het tij? Gebruik een CRM-systeem voor groei

Als we jou goed begrijpen wil je het roer omgooien. Want je wilt...

  • kunnen sturen op groei
  • onderscheidend zijn op klantbeleving en service i.p.v. product en prijs
  • data uit verschillende systemen koppelen
  • inzicht hebben in relatiestructuren en informatiestromen

Bluedesk CRM zorgt hiervoor met de blueprint voor groei

Om een totaalbeeld van je klant te hebben, is een CRM-systeem waarin klantprocessen zijn ingericht én dat naadloos aansluit op je organisatie onmisbaar. De oplossing: de blueprint voor groei.

Hiermee laten we alle bedrijfsprocessen snel en efficiënt draaien. Onze slimme blueprint is volledig toegesneden op de maakindustrie en specifieke processen richten we op maat in.

Groeien doe je samen

Met de uitrol van ons gebruikersadoptie-programma zorgen we voor brede acceptatie en actief gebruik van de CRM-omgeving. Samen bouwen we aan een toekomstbestendige organisatie.

Benieuwd geworden? Laten we kennismaken!

Neem contact op