Social CRM: wat doet het voor jouw organisatie?

6 juli 2022

Je maakt wellicht al gebruik van CRM, of klantrelatiebeheer. Je weet dus dat dit jouw organisatie helpt in het vastleggen, beheren en optimaliseren van klantrelaties. Hierdoor groeit jouw organisatie. Maar wat is social CRM precies, en nog belangrijker, hoe zet je het in? Want gebruik maken van social CRM terwijl je er niet alles uithaalt is zonde! In deze blog vertellen we je alles over social CRM en wat het doet voor jouw organisatie!

Wat is social CRM?

Social CRM is een onderdeel van het beheren van je klantrelaties. CRM is het beheer van de relatie met een klant. Dit bestaat onder andere uit het opslaan van gegevens, maar ook de interactie met een potentiële klant. Bij social CRM worden sociale media kanalen geïntegreerd in je CRM proces. Dit betekent dat ook persoonsgegevens van sociale media kanalen worden opgeslagen én de interacties en conversies die een klant heeft via deze kanalen. Denk bijvoorbeeld aan het downloaden van een whitepaper of een chatgesprek met je klant.

De laatste jaren is het aantal particuliere, maar ook zakelijke gebruikers op sociale media erg toegenomen. Om je CRM goed in te richten, is het bijna onmogelijk om geen gebruik te maken van social CRM. CRM-oplossingen, zoals Aurea CRM en Salesforce, helpen je daarbij.

Hoe helpt social CRM mijn organisatie?

Jij wilt met je organisatie vooral bezig zijn met activiteiten die ook écht iets toevoegen. Niet onbelangrijk dus om te weten wat social CRM precies doet en hoe het je helpt. Kort gezegd zorgt social CRM ervoor dat er meer interactie is tussen de klant en de organisatie. Je creëert op deze manier een gevoel van nabijheid voor je klant. Naast dat je voor de klant beter bereikbaar bent, zitten er ook voor jou als organisatie een aantal voordelen aan social CRM, zoals sneller kunnen inspelen op je klant en het gebruik van ambassadeurs. Dit zijn klanten die zo erg fan zijn van je merk dat ze het aanraden aan anderen en zo voor jou verkopen.

De voordelen van social CRM

Social CRM zorgt ervoor dat je de relatie met je klant verbeterd en beter  onderhoudt. Daarnaast heeft social CRM nog een paar voordelen:

  • Je speelt sneller in  op vragen en geeft zo snel de juiste antwoorden.
  • Door een persoonlijke benadering van je klanten voelen ze zich meer gewaardeerd.
  • Door te luisteren naar je klanten en te onderzoeken wat ze zeggen, kom je erachter wat je klanten echt van jouw bedrijf vinden.
  • Wanneer er veel klachten zijn over een product of dienst kun je deze aanpassen naar de wensen van je klant.
  • Het inrichten van een marketingcampagne wordt veel gerichter op jouw doelgroep.
  • Als je via alle kanalen dezelfde boodschap  verspreidt, krijgt jouw organisatie één gezicht. Dit zorgt voor meer herkenbaarheid.
  • Je benadert klanten met een gericht aanbod waar zij interesse in of behoefte naar hebben.

Hoe zet ik social CRM in?

De start van social CRM zit in het juist inzetten van social media kanalen en daar een passende strategie bij schrijven.  Enkel je oude strategieën hergebruiken voor social CRM is niet genoeg. Het gaat meer over de benadering van klantrelaties dan wanneer je welk kanaal inzet. Als iemand volger wordt van jouw Facebookpagina of Instagram-account is dat niet voldoende om deze activiteiten als Social CRM te kenmerken. 

Bij social CRM gaat het over het rechtstreeks bereiken en betrekken van je (potentiële) klant bij alles wat jouw organisatie doet, denk bijvoorbeeld aan co-creatie. Dat is belangrijk voor social CRM: het creëren van een unieke relatie tussen jouw organisatie en haar klanten. Bluedesk CRM wil je graag helpen bij het ontwikkelen en laten groeien van deze relatie. Wil jij meer weten? Download dan nu onze brochure