Skip to content

Wij versoepelen onze processen met de Blueprint voor Salesforce

Stichting Hour of Power was toe aan een nieuwe CRM-oplossing. Het vorige systeem was verouderd, gaf errors en werkte niet meer mee aan betere processen.
Hour of Power wilde een goede vervanger mét een beetje meer. Na een zoektocht kwam de stichting uit bij Salesforce en Bluedesk CRM als implementatiepartner.

Wendy van den Berg, senior donateursadministratie en projectleider voor het nieuwe CRM, vertelt over de keuze en implementatie.

Hour of Power

Hour of Power is bekend van de televisiekerkdienst, die vanuit Californië ook in Nederland wordt uitgezonden. Hour of Power Nederland bestaat sinds 1990 en telt zo’n twintig medewerkers en vrijwilligers. De uitzendingen worden volledig gefinancierd door donateurs. Om donateurs nog beter te kunnen helpen, kwam Hour of Power uit bij Salesforce als CRM-oplossing.

Salesforce

Sinds 1 november 2019 werkt Hour of Power met Salesforce. Er waren tijdens de keuze 3 opties in de race. Van den Berg: “We hebben Salesforce gekozen, dat is voor ons de meest innovatieve oplossing. Ze gaan mee met nieuwe zaken, hebben talloze apps en het platform wordt continu geüpdatet. Het is dan ook de nummer één van de wereld.” 

De mogelijkheden nu en straks

Hour of Power zet Salesforce vooral in voor relatiebeheer en financiën. Maar er is meer. Van den Berg: “We bieden via Salesforce incasso’s aan voor de donateurs en verwerken de giften op een goede manier. Maar we kunnen ook gebedsverzoeken van kijkers vastleggen en koppelen. Salesforce gaat ons helpen om de juiste mensen te bereiken die ons willen ondersteunen. Met de rapportages uit het CRM-systeem krijgen we beter inzicht in onze relaties. Dat levert ook marketingtechnisch veel mogelijkheden op, zoals het inrichten van customer journeys waarmee we op een mooie manier mensen kunnen interesseren voor Hour of Power.”

De implementatie via de Blueprint

Uit drie systemen, waaronder Microsoft Dynamics, koos Hour of Power voor Salesforce en Bluedesk CRM als implementatiepartner. Van den Berg: “Bluedesk CRM voelde voor ons het meest vertrouwd, de klik was er en het voelde goed. Bluedesk gaf duidelijk advies en was helder in de gesprekken.”

Blueprint is de strategische aanpak van Bluedesk CRM om te zorgen voor een succesvolle implementatie. Van den Berg licht de 5 fasen toe:

Inventarisatie

“In verschillende sessies hebben we samen al onze processen tegen het licht gehouden en uitgetekend. Ook hebben we definities opnieuw bepaald; wat is nu bijvoorbeeld onder een donateur? Bluedesk CRM gaf ons vervolgens een demonstratie op maat, waarin we alle onderdelen van Salesforce leerden kennen.”

Advies

“Bluedesk CRM gaf ons goed advies, afgestemd op onze eigen processen. Dat mondde uit in een helder investeringsvoorstel. Het was toen al duidelijk dat we hiermee ons relatiebeheer tiptop in orde konden maken en meer inzicht zouden krijgen in onze relaties. Dat als een donateur belt, het geen nummertje is. Maar dat we echt persoonlijk kunnen helpen.”

Implementatie

“Bluedesk voerde eerst een proefmigratie uit. We hebben Salesforce intern getest en onze bevindingen teruggekoppeld, waarna Bluedesk CRM verbeteringen aanbracht.
We worden goed getraind. Zo hebben we gebruikerstrainingen gehad voor intensieve gebruikers, vrijwilligers en alleen-lezers. En er staan nog trainingen gepland voor Super-users (admins) en rapportages. De implementatie verliep daardoor prima. Natuurlijk waren er in de startperiode veel vragen, maar Bluedesk heeft ons daar goed bij geholpen. 90% werkt nu goed, aan de overige 10% werken we de komende tijd.”

Beheer

De Service Studio van Bluedesk CRM helpt ons bij vragen, verbeteringen en uitbreidingen. Ze hebben Salesforce voor ons goed op de rit gekregen, waardoor onze processen nu soepel verlopen. Ik heb al enkele Salesforce Trailheads gedaan om Salesforce ook zelf te kunnen beheren. Met de Super-user-training van Bluedesk ga ik daar nog een stap verder in.”

Uitbreiding

“De laatste fase van de Blueprint is voor ons nog niet aan de orde. We werken pas net met Salesforce en gaan eerst de basis perfectioneren. Daarna onderzoeken we hoe we de effectieve marketingoplossingen van Salesforce kunnen inzetten voor Hour of Power.”

Processen met Power

Met de Blueprint van Bluedesk CRM en de kracht van Salesforce, heeft Hour of Power nu soepele processen en ervaren donateurs een prettigere benadering.

Meer weten over de Blueprint? Neem contact op met Bluedesk CRM.