Drie redenen voor gezonde gedeelde data bij fondsenwerving

Werken jullie ook met data die uit verschillende bronnen komt? Veel goede doelen werken nog in een versnipperd applicatielandschap. Niet zo vreemd, want in de loop der jaren hebben de verschillende processen en afdelingen in fondsenwerving om aparte softwareoplossingen gevraagd. Waarom is het belangrijk om deze gedeelde data gezond te maken en te houden?

1. Gezonde data maakt personalisatie mogelijk

Een pijnlijke situatie voor fondsenwervers: een collectant die de hele week heeft gecollecteerd, krijgt in het weekend de vraag om een donatie te doen.

Dat kan je overkomen als de CRM-database vervuild is geraakt. Hoe dat komt? Nog steeds werken veel non-profitorganisaties met meerdere oplossingen die hetzelfde kunnen. Het nadeel daarvan is dat ze op die manier geen compleet beeld hebben van hun relaties; van donateurs en leden tot collectanten en vrijwilligers.

Pas met een zuivere, gezonde database is het beeld compleet en kun je effectief werken aan gepersonaliseerde communicatie met relaties. En personalisatie, dat levert betere binding op. Mensen raken langer betrokken bij je goede doel en willen zo meer geven in tijd en geld, maar ook in materialen en kennis.

2. Gezonde data geeft een beter klantbeeld

Stel je voor: je hebt een uniform en rijk profiel van bijvoorbeeld je collectanten. Je weet in welke wijken ze hebben gecollecteerd, hoeveel geld ze hebben opgehaald en op welke dagen ze het best scoren. Met die demografische inzichten kun je de contactmomenten met je collectanten personaliseren.

Een voorbeeld: “Beste [naam collectant], wat een prestatie! Je bent met je collectebus langs 250 huizen gelopen en hebt daar € 1.000,00 opgehaald. Hier zijn we ontzettend blij mee. Dit geld gaan we besteden aan …” .

Er zijn twee voorwaarden om dit goed te kunnen doen: integratie van je (CRM-)systemen en zuivere data. Salesforce maakt het met Customer 360 mogelijk om een uniform beeld van je relaties te krijgen en daarmee in je hele organisatie relaties beter en langer te binden aan het goede doel.

3. Gezonde data maakt privacy eenvoudiger

Een schone en centrale CRM-database maakt het makkelijker om de privacy van je relaties te waarborgen. Je kunt immers aantonen dat je alle data netjes op één plaats bewaart, zonder dat er ergens dubbele gegevens zwerven. Zo maak je de maatregelen omtrent privacy beter beheersbaar, wat je veel tijd scheelt en mogelijke problemen bespaart.

Gezond data delen met collega’s

Bij een CRM-implementatie voor non-profits kijken we naar de beste mogelijkheden voor jullie organisatie. Als dat het in stand houden van meerdere oplossingen is, dan zorgen we er in ieder geval voor dat de systemen met elkaar zijn gekoppeld, zodat alle informatie ‘in sync’ is. Gedeelde data betekent niet dat iedereen alles ziet van een relatie. Met rechten en rollen kun je informatie voor gebruikersgroepen afschermen en zo gezond data delen binnen de organisatie.

Meer weten over CRM-integratie of een zuivere klantendatabase? Neem contact op met Bluedesk CRM.