Skip to content

Zo benut je Salesforce Pardot om je bezoekers te volgen en op te volgen

Zet je Pardot, de marketing automation-tool van Salesforce, goed in? Dan groeien je verkoopkansen en sluit je meer deals. Marketing automation is één van de krachtigste manieren vandaag de dag om marketingcampagnes in te zetten. De sleutel voor succes? Het correct volgen en opvolgen van bezoekers en leads. Zo doe je dat met Pardot.

Wat je kunt volgen met Pardot

Bezoekers

Bezoekers van je online kanalen leveren je een schat aan informatie op. Wie zijn je bezoekers? Welke content bekijken ze en hoe lang? Welke weg leggen ze af voordat ze op je conversiepagina belanden? Pardot traceert je bezoekers en toont jou de resultaten. Daardoor ben jij in staat om waardevolle bezoekers te begeleiden op hun weg naar lead, klant en zelfs ambassadeur.

Marketingmaterialen

Niet alleen je bezoekers volg je met Pardot, ook de prestaties van je marketingmaterialen. Met de marketing automation-tool van Salesforce maak je automatisch tracking-URL’s voor je content. Dankzij die URL’s krijg je inzicht in wie er op je links klikt, wie je content bekijkt of wie je whitepapers of cases downloadt. Daardoor kun je beter bepalen welke content het best aansluit bij je doelgroepen.
Een ander voordeel van Pardot is dat je je e-mails goed kunt testen om zo beter in te schatten hoe je e-mailcampagne gaat presteren. Maak een SPAM-analyse en benut de A/B-testingtool om het maximale uit je e-mails te halen.

Verkoopkansen

Leuk, die inzichten. Maar hoe weet je nou welke bezoekers bereid zouden zijn om met jullie zaken te doen? Dat kun je in Pardot zelf instellen. Wanneer is iemand volgens jullie salesteam een interessante lead? Voorbeelden zijn een bezoek aan de offertepagina, drie sitebezoeken binnen een week of het downloaden van een checklist. Geef je jullie criteria ook nog scores mee, dan schotelt Pardot je de meest interessante prospects voor die aan de minimale score voldoen. Pardot geeft je automatisch een melding als een verkoopkans zich voordoet, zodat jullie daar op het juiste moment op kunnen inspelen.

Lees ook: Marketing automation: de redding van goede doelen?

Hoe je leads opvolgt met Pardot

Lead-nurturing met drip-marketing

Laat je een vooraf geschreven aantal berichten automatisch versturen of ‘druppelen’ naar klanten of prospects, dan doe je aan drip-marketing. Met de juiste en relevante content met de juiste timing, voed je jouw relaties op tot waardevolle leads.
Drip-marketing is een slimme strategie om bezoekers die nog niet verkoopklaar zijn, stapsgewijs te begeleiden in hun customer journey. Totdat je leads overhoudt die bereid zijn om tot conversie over te gaan. Van een e-book downloaden tot een afspraak maken.

Progressive profiling

Van interessante leads bouw je natuurlijk het liefst een compleet profiel op. Maar veel informatie vragen schrikt af. Met progressive profiling knip je het opbouwen van een klantprofiel op in delen. Zo kun je bijvoorbeeld een aanvraagformulier voor een download of afspraak inkorten tot alleen de noodzakelijke velden. Zodra deze lead dit korte formulier heeft ingevuld, krijgt hij andere velden te zien bij aanvullende formulieren. Zo bouw je in meerdere stappen een gedetailleerd prospectprofiel op.

Personalisatie met dynamic content

Het mag duidelijk zijn dat gepersonaliseerde content beter scoort dan ‘one-size-fits-all’. Dynamic content geeft automatisch content weer die gericht is op de interesses en behoeften van je potentiële klanten, op basis van wat Pardot over hen heeft geleerd. Het gevolg? Hogere open- en klikratio’s en meer conversie.
Pardot toont je de resultaten van je online marketingcampagnes helder in een overzichtelijk dashboard.

Leer de mogelijkheden van Pardot kennen

Als nummer één CRM-platform biedt Salesforce natuurlijk ruimschoots voldoende manieren aan om te leren werken met Pardot. Bekijk de e-learnings, webinars, video’s en downloads voor training en certificering van Pardot en ontdek zelf waarom marketing automation één van de snelst groeiende en meest succesvolle marketingtools is – en hoe jouw organisatie daarvan kan profiteren.

Heb je vragen over marketing automation met Salesforce Pardot? Stel ons je vragen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp

Hoi, vond je dit een leerzaam verhaal?

Word wijzer in CRM met onze gratis nieuwsbrief. Ontvang de Bluenote in je mailbox!

BluedeskCRM