Wanneer kies je voor mobiel CRM?

3 februari 2020

Mobiel CRM is de nieuwe standaard. Want we zijn steeds vaker niet meer gebonden aan ons bureau, maar werken ook op andere locaties; zoals onderweg, thuis of bij klanten. Met mobiel CRM werk je makkelijker en productiever. Ook als er geen internet is, functioneert mobiel CRM offline. Grote aanbieders als Salesforce en Aurea CRM bieden hun platforms dan ook mobiel aan.

Wanneer kies je voor mobiele CRM?

Zijn je verkopers of servicemonteurs vaak op pad naar potentiële klanten? En is het handig als buitendienstmedewerkers altijd bij hun planning en opdrachten kunnen, ook als ze niet op kantoor zijn? Met mobiel CRM heb je altijd toegang tot je CRM-systeem.
Dat werkt makkelijk en bovendien productief; werknemers die een baan hebben waarvoor je vijf jaar geleden nog verplicht op kantoor moest zitten, blijken veel productiever te zijn als ze de mogelijkheid krijgen om op afstand te werken. Uit onderzoek is gebleken dat het totale aantal productieve uren van een bedrijf met 240 uur stijgt als werknemers mobiele apparatuur voor hun werk gebruiken.

Je CRM op afstand online kunnen benaderen werkt voor veel bedrijven. Maar ook als je niet altijd online bent, werkt mobiel CRM. Offline gebruik is handig als er in jouw organisatie bijvoorbeeld:

  • servicemonteurs werken op locaties waar geen internet is, zoals in een liftschacht of een kelder;
  • productspecialisten werken die rondlopen op afgelegen plantages;
  • personeel werkt dat vaak reist en bijvoorbeeld de verkoopadministratie wil verwerken in een vliegtuig;
  • gewerkt wordt vanuit Duitsland, waar de dekking niet zo goed is als in Nederland

Lees ook: De klantcase: hoe Truckland mobiel CRM gebruikt.

De voordelen van mobiel CRM voor medewerkers

Met een mobiel CRM krijgen gebruikers via hun smartphone of tablet de vrijheid om te werken waar ze willen. Zelfs als de afdelingen van je organisatie zich niet in hetzelfde gebouw of hetzelfde land bevinden, kan iedereen bij dezelfde gegevens. Ook als de verschillende platforms niet compatibel zijn. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen makkelijker met elkaar kan samenwerken.

Werknemers die op afstand of onderweg werken kunnen:

  • de planning bijhouden met de geïntegreerde agenda;
  • leads, contactgegevens en opportunities bekijken en bijwerken;
  • bestanden openen en delen;
  • dashboards bekijken;
  • klantenservice-cases tracken, beheren en oplossen;
  • op elk moment actuele gegevens inzien.

Doordat mobiel CRM alles automatisch bijwerkt in de cloud, hebben verkopers altijd alle CRM-gegevens en analytics bij de hand, ongeacht welk apparaat ze gebruiken. Dat betekent dat iedereen altijd op de hoogte is, en dat verkopers hun prospects vol zelfvertrouwen te woord kunnen staan.

Er zijn niet alleen voordelen voor werknemers. Ook klanten hebben baat bij organisaties die een mobiel CRM hebben.

De voordelen van mobiele CRM voor klanten

Met een mobiele CRM-app kun je relaties altijd de beste service verlenen. Je werknemers hebben toegang tot actuele updates en essentiële informatie, waardoor ze klanten op het juiste moment optimaal kunnen helpen.

Ook voor werknemers die geen rechtstreeks klantcontact hebben, biedt mobiel CRM uitkomst. Zij houden er bijvoorbeeld de planning mee bij, analyseren gegevens, genereren de laatste rapportages en bewaren alle belangrijke bestanden op één beveiligde locatie.

De kracht van cloud CRM

Kies je voor mobiele CRM-software, dan kun je jouw bedrijf vanaf je smartphone runnen. Alle gangbare functionaliteiten van een CRM-systeem dat op een desktop of laptop draait, zijn dan ook beschikbaar op een tablet of smartphone. Met als voordeel dat je er altijd bij kunt via cloud computing. Met de veiligheid daarvan zit het goed. De beste CRM’s hebben standaard beveiligingsvoorzieningen, zoals multi-factorauthenticatie en VPN. Bovendien worden beveiligingsupdates en nieuwe functionaliteiten voor de mobiele CRM-app automatisch geïnstalleerd. Je hoeft dus niets zelf te downloaden of te upgraden. Met cloud CRM ben je klaar voor de toekomst.