Skip to content

Waarom open source CRM meestal niet lang loont

Als je met CRM aan de slag wilt, kun je kiezen uit honderden leveranciers. Om te starten, kiezen veel bedrijven al snel voor een gratis of freemium open source CRM. Dat lijkt een logische en slimme keuze, maar blijkt op termijn vaak het tegendeel.

CRM: open source en closed source

Open source CRM betekent dat de bron(code) van de CRM-software open is, dus dat iedereen erover kan beschikken. Zonder licentie, zonder kosten. De software is dan voor een groot deel in ontwikkeling bij meerdere developers die niet in dienst zijn van de leverancier. Bij closed source CRM is de software in eigen beheer en betaal je licentiekosten.

De doodlopende weg van open source CRM

Open source CRM heeft natuurlijk zo zijn voordelen. Het grootste voordeel? Je kunt het gratis gebruiken. Vaak zit er ook een grote community achter met developers die zorgen voor security, nieuwe functionaliteiten en koppelingen. Voorbeelden van zulke platforms zijn ZOHO en HubSpot, die gratis beschikbaar zijn – tot op zekere hoogte. Wil je bijvoorbeeld meer functionaliteiten, service en gebruikers? Dan ga je betalen. En de catch is dat je dan vaak al zoveel tijd en energie erin hebt zitten dat je geen keuze meer hebt.

Is CRM open source wat voor jouw organisatie?

Als je zelf tijd wil investeren in het platform en zelf kunt programmeren of developers in huis hebt, kan een open source CRM een uitkomst zijn. Want dan kun je zelf verder bouwen. Bedenk wel dat je minder service hebt dan bij een closed source CRM zoals Salesforce of Aurea CRM. Heb je (technische) problemen of vragen, dan kun je vaak niet bij iemand terecht en ook niemand verantwoordelijk maken. Ook kan de kwaliteit van de software achteruit gaan als verschillende ontwikkelaars aan de code werken, denk aan onnodig ingewikkelde interfaces die je veel tijd en frustratie kosten. En misschien wel het grootste nadeel: vragen jouw sales, service en marketing om maatwerk? Dan wordt het met open source al snel een onoverzichtelijke brij aan plug-ins.

De voordelen van closed source CRM

Voor closed CRM betaal je eenmalig of periodiek licentiekosten. Maar daar krijg je dan ook wat voor. Dedicated developers die de software continu goed laten functioneren en met updates komen waar gebruikers om vragen. Dat geeft je ook de zekerheid van een stabiel systeem en veiliger gebruik – alleen al doordat de broncode beschermd is. Bovendien heb je altijd voldoende support van de leverancier.

Closed source CRM: een investering die loont

Welke variant je ook kiest, het is altijd slim om je af te vragen wat je wensen en eisen zijn. Voor de korte, maar ook de lange termijn. Vaak vraagt het om maatwerk en dan is open source misschien niet de juiste keuze. Closed source CRM is weliswaar een investering, maar een met meerwaarde. Met de juiste configuraties voor jouw processen en met slimme best practices zorg je ervoor dat je CRM naadloos aansluit bij jouw organisatie. Zo zorg je ervoor dat CRM sneller en beter rendeert. En verdien je de investering vanzelf terug.

Wil je starten met CRM en kun je advies van experts gebruiken? Bel ons dan op +31 (0)85 878 42 06.

Automatisch op de hoogte blijven van CRM? Meld je gratis aan voor onze nieuwsbrief Bluenote.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp

Hoi, vond je dit een leerzaam verhaal?

Word wijzer in CRM met onze gratis nieuwsbrief. Ontvang de Bluenote in je mailbox!

BluedeskCRM