CRM en ERP worden vaak met elkaar verward. Ergens is dat logisch, want beide systemen helpen je organisatie om efficiënter te werken. Maar er zijn grote verschillen. ERP geeft je inzicht in hoe je je organisatie(processen) kunt verbeteren, CRM helpt je de processen rondom je klanten verbeteren. ERP is vooral intern gericht, CRM meer extern.
ERP
ERP staat voor Enterprise Resource Planning. De naam zegt het al; ERP-software verzamelt belangrijke bedrijfsinformatie uit verschillende bronnen in je organisatie, zodat je jouw bedrijfsprocessen kunt standaardiseren en automatiseren. Dat kan data van ordermanagement zijn, maar ook van HR en Financiën. Bekende ERP-software is die van Microsoft Dynamics, SAP en JD Edwards.
CRM
CRM staat voor Customer Relationship Management. In een CRM-systeem beheer je alle touchpoints met je klanten. Van een offerte tot het uitleveren en supporten van een order. Het doel? Processen automatiseren rondom je klanten en nog efficiënter omgaan met marketing, sales en service. CRM kan onderdeel zijn van een ERP-systeem, maar wordt om zijn specifieke kwaliteiten vaak los gebruikt. Bekende voorbeelden zijn Salesforce en ZoHo.
Lees ook: Wat is CRM?
Het verschil
Het grootste verschil tussen CRM en ERP ligt in het doel ervan. CRM geeft je klant inzicht denk aan koopgedrag, omzet, nieuwe verkoopkansen en klantbehoefte, waardoor je gerichter je producten en dienstverlening kunt automatiseren en aankoopgedrag kunt voorspellen. ERP helpt om je bedrijfsprocessen te standaardiseren en data voor alle afdelingen in je bedrijf bruikbaar te maken, zodat je interne processen kunt optimaliseren en efficiënter produceert.
ERP brengt dus vooral de productie van grondstof tot eindproduct in kaart, met de financiële stromen. Vooral intern gericht dus. CRM richt zich op het stroomlijnen van alle touchpoints met je klant, vooral extern gericht. Denk aan het op de hoogte houden van je klant over productie, levering en facturatie.
Voorbeeld: Coolblue
Coolblue laat goed zien waarom CRM geen ERP is en andersom. Coolblue neemt de klant als uitgangspunt en richt alle logistieke, financiële, service- en marketingprocessen op die klant. Een voorbeeld van ‘next step CRM’. Want waar ERP vooral intern gericht was, is CRM de nieuwe manier om alle processen rondom een klant in te richten. Het ERP komt zelfs helemaal niet meer aan de orde. Coolblue is groot geworden door deze focus op de klant. Van wachttherapie tot een fysiek kaartje, in alle touchpoints van de customer journey weet Coolblue precies wat haar klanten beweegt.
Op de hoogte blijven van interessante CRM-updates? Abonneer je gratis op onze Bluenotes.
Rollen en functies in CRM: wijs een ‘CRM Champion’ aan
Welke rollen en functies zijn belangrijk als je met een nieuw CRM-systeem gaat werken? De hoofdrol gaat naar een ‘CRM Champion’. Zo kies je er een.
5 redenen waarom je een implementatiepartner nodig hebt
Waarom heb je een implementatiepartner nodig die jouw CRM-oplossing invoert? Er zijn zeker zaken die je zelf kunt regelen. Maar om deze 5 redenen is een partner een slimme keuze.
De meest gebruikte integraties van Salesforce CRM voor fondsenwerving
Welke integraties kun je als fondsenwerver maken met Salesforce? Dit zijn de populairste koppelingen met CRM vandaag de dag. Lees het in dit artikel.