Waarom is CRM geen ERP?

13 oktober 2020

CRM en ERP worden vaak met elkaar verward. Ergens is dat logisch, want beide systemen helpen je organisatie om efficiënter te werken. Maar er zijn grote verschillen. ERP geeft je inzicht in hoe je je organisatie(processen) kunt verbeteren, CRM helpt je de processen rondom je klanten verbeteren. ERP is vooral intern gericht, CRM meer extern.

ERP

ERP staat voor Enterprise Resource Planning. De naam zegt het al; ERP-software verzamelt belangrijke bedrijfsinformatie uit verschillende bronnen in je organisatie, zodat je jouw bedrijfsprocessen kunt standaardiseren en automatiseren. Dat kan data van ordermanagement zijn, maar ook van HR en Financiën. Bekende ERP-software is die van Microsoft Dynamics, SAP en JD Edwards.

CRM

CRM staat voor Customer Relationship Management. In een CRM-systeem beheer je alle touchpoints met je klanten. Van een offerte tot het uitleveren en supporten van een order. Het doel? Processen automatiseren rondom je klanten en nog efficiënter omgaan met marketing, sales en service. CRM kan onderdeel zijn van een ERP-systeem, maar wordt om zijn specifieke kwaliteiten vaak los gebruikt. Bekende voorbeelden zijn Salesforce en ZoHo.

Lees ook: Wat is CRM?

Het verschil

Het grootste verschil tussen CRM en ERP ligt in het doel ervan. CRM geeft je klant inzicht denk aan koopgedrag, omzet, nieuwe verkoopkansen en klantbehoefte, waardoor je gerichter je producten en dienstverlening kunt automatiseren en aankoopgedrag kunt voorspellen. ERP helpt om je bedrijfsprocessen te standaardiseren en data voor alle afdelingen in je bedrijf bruikbaar te maken, zodat je interne processen kunt optimaliseren en efficiënter produceert.

ERP brengt dus vooral de productie van grondstof tot eindproduct in kaart, met de financiële stromen. Vooral intern gericht dus. CRM richt zich op het stroomlijnen van alle touchpoints met je klant, vooral extern gericht. Denk aan het op de hoogte houden van je klant over productie, levering en facturatie.

Voorbeeld: Coolblue

Coolblue laat goed zien waarom CRM geen ERP is en andersom. Coolblue neemt de klant als uitgangspunt en richt alle logistieke, financiële, service- en marketingprocessen op die klant. Een voorbeeld van ‘next step CRM’. Want waar ERP vooral intern gericht was, is CRM de nieuwe manier om alle processen rondom een klant in te richten. Het ERP komt zelfs helemaal niet meer aan de orde. Coolblue is groot geworden door deze focus op de klant. Van wachttherapie tot een fysiek kaartje, in alle touchpoints van de customer journey weet Coolblue precies wat haar klanten beweegt.