Skip to content

Voldoet jouw CRM aan de AVG? Check het.

Gebruik je CRM voor de gegevens van onder meer leden en donateurs? Dan heb je te maken met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Die eist dat je documenteert hoe je persoonsgebonden data opslaat, verwerkt en verwijdert. Op het niet naleven staan hoge boetes. Maar het is ook in je eigen belang: ga je goed om met de rechten, dan win je vertrouwen en loyaliteit. Voldoet jouw CRM aan de AVG? Check het.

Jouw CRM zit vol persoonsgegevens

Je CRM-systeem is de centrale opslagplaats voor de gegevens van leden, donateurs, vrijwilligers en alle andere relaties van je organisatie. Handig, want zo kan iedereen met dezelfde gegevens werken; van de serviceafdeling tot de afdeling marketing. Daar schuilt ook meteen het risico op misbruik van de gegevens of op een datalek. De wet AVG ziet erop toe dat je als organisatie persoonsgegevens zo goed mogelijk beschermt.

De belangrijkste regels van AVG

Enkele van de belangrijkste AVG-regels zijn:

  • Verwerking van persoonsgegevens
    Je hebt uitdrukkelijke toestemming van je relatie nodig om zijn of haar gegevens te mogen verwerken. De verwerking moet rechtmatig zijn en alleen dienen voor het doel waarmee je ze vastlegt. Bovendien mag je niet meer gegevens verzamelen dan die je nodig hebt.
  • Recht om vergeten te worden

    Relaties hebben altijd het recht om vergeten te worden. Daarom moet je voorzien in een manier waarop je de gegevens die je intern hebt opgeslagen onherroepelijk en definitief kunt verwijderen. Daar mag een relatie je om vragen.

  • Recht op overdraagbaarheid
    Volgens de AVG-wet heeft je relatie het recht om zijn opgeslagen data te ontvangen. Die gegevens kan hij laten overdragen naar een ander verantwoordelijk persoon, zonder dat deze gegevens verwijderd hoeven te worden. 

    Lees alle punten van de AVG op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens.

Check je CRM op AVG

De AVG stelt hoge eisen aan hoe je persoonsgegevens verwerkt in je CRM. Gelukkig loop je met een CRM-systeem voor op ondernemingen die data opslaan in Excel en Word. Het is namelijk zaak om een eenduidige manier en locatie vast te stellen voor het opslaan van persoonsgegevens. Bepaal ook wie welke rechten krijgt om de gegevens in te zien of te bewerken. Een CRM-systeem helpt je hierbij. Tot slot is het van belang dat iedereen in de organisatie zich bewust is van de regels en daarnaar handelt.

Veel CRM-systemen helpen je met AVG

CRMs zijn zich ervan bewust dat ze een verzamelbron van persoonsgegevens zijn. Daarom helpen de meeste CRM-providers je goed bij het correct verkrijgen van toestemming voor het verwerken van de persoonsgegevens. In een CRM-systeem kun je alle aanvragen ook goed documenteren, van informatieaanvragen tot vergeetverzoeken. Ook de rechtenstructuur vorm je eenvoudig. Laat het verwerken of verwijderen van gegevens bijvoorbeeld bij één persoon en geef anderen alleen het recht om gegevens in te zien.
Is het tijd om gegevens te verwijderen of anonimiseren? Je CRM-systeem herinnert je eraan met een suggestie voor de juiste opvolging.
Is jouw CRM-systeem nog niet zo behulpzaam? Dan kun je vaak de extra AVG-functies via Add-Ons in je bestaande systeem integreren.

Op de hoogte blijven van interessante CRM-updates? Abonneer je gratis op onze Bluenotes.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp

Hoi, vond je dit een leerzaam verhaal?

Word wijzer in CRM met onze gratis nieuwsbrief. Ontvang de Bluenote in je mailbox!

BluedeskCRM