Verkopen op afstand is het nieuwe normaal geworden voor verkooporganisaties. Maar hoe maak je dat ook echt normaal? De coronacrisis daagt je salesorganisatie namelijk flink uit. Tegelijkertijd besef je dat je net als veel collegabedrijven vroeg of laat het verkopen op afstand structureel moet inbedden. Hoe organiseer je dat op afstand en hoe blijf je je klanten optimaal ondersteunen? Werk aan de winkel.
Fysieke afspraken maken ook straks vaker plaats voor online meetings. Dat levert tijdwinst en gemak op, maar je verkoopteam zal ook aan die nieuwe manier van communiceren moeten wennen. Met de juiste technologie stap je makkelijker over van traditioneel naar virtueel en maak je verkopen vanuit huis net zo normaal als verkopen vanuit kantoor.
Als verkooporganisatie heb je nu drie belangrijke uitdagingen:
Niet alleen voor je salesafdeling verandert er nu veel, ook voor je klanten. Zij stellen misschien andere prioriteiten en passen zich op hun manier aan aan de nieuwe situatie. Des te belangrijker is het dat je inzicht hebt in wat je klanten beweegt.
Klanten doen vaker eerst online onderzoek voordat ze contact opnemen met een potentiële leverancier. Zo bepalen ze zelf wat ze wanneer doen in hun aankoopproces. Dat betekent dat je als salesteam dit proces moet begrijpen en kunnen ondersteunen als je klantrelaties optimaal wil onderhouden online wil verkopen.
In plaats van samen op kantoor, werken we nu vaak samen vanuit huis. Hoe regel je dat zo, dat je net zo goed als op kantoor samenwerkt en als salesmanager zicht houdt op de status van een klant?
Lees ook: De 5 CRM-trends van 2020
Om ook thuis productief te blijven verkopen, is meer nodig dan alleen de toegang tot technologie. Verkopers moeten het online werken adopteren en volgens de juiste processen werken om ook online een 360-gradenbeeld van de klant te ontwikkelen.
Met dat 360-gradenbeeld krijgen verkopers realtime inzichten in klanten, waardoor ze klanten op het juiste moment kunnen helpen en zo productief te verkopen.
Wat helpt daarbij?