Wil je als fondsenwervende organisatie meetbaar meer effect halen uit je werving en marketing? Maak dan gebruik van de schatten die je al in huis hebt: data. Niets nieuws waarschijnlijk, maar het kan zijn dat je er toch nog niet aan bent begonnen. Misschien omdat je denkt dat je al hopeloos achterloopt. Bedenk dan dat er juist geen beter moment is dan nu om de mogelijkheden van jullie data te onderzoeken. Data is steeds makkelijker beschikbaar, de technieken om data te analyseren nóg geavanceerder en de tools om data te visualiseren bereikbaarder. Zeker als je al met Salesforce werkt.
In 4 stappen start je met datagedreven werken en maak je al binnen een maand een reuzensprong voorwaarts.
Snel starten met een Proof of Concept
De weg naar een datagedreven organisatie lijkt lang en vol hobbels. Zoals de vele databronnen die je hebt of versnipperde data uit verschillende perioden.
Het is zonde als je nu alleen nog data benut om terug te kijken, terwijl je juist meer uit je (donatie)-campagnes kan halen door inzichten te gebruiken. Ja, de weg naar datagedreven werken heeft impact en is oneindig. Het vraagt om een gedegen datastrategie, nieuwe competenties van medewerkers en leiderschap om je organisatie in beweging te zetten. Ook is vaak de kennis niet in huis om te starten met deze transformatie. Hoe kun je dan tóch snel de voordelen ervaren? Met een QuickStart maak je in één week op een laagdrempelige manier kennis met de mogelijkheden en voordelen van een data-driven organisatie.
Stap 1: Stel je datastrategie op
Het Proof of Concept helpt je om de haalbaarheid te toetsen van datagedreven werken en begeleidt je daarna in het realiseren van nieuwe werkwijzen. Het is om te beginnen van belang dat je samen je datastrategie opstelt. Leg in een workshop met alle belanghebbenden de doelstellingen (KPI’s) vast voor data binnen jullie organisatie en breng de relevante (klant)processen en databronnen in kaart. Die vormen de randvoorwaarden voor het PoC
Stap 2: Prepareer de aanwezige data
Als je de randvoorwaarden voor jullie PoC hebt vastgelegd, kun je de data gaan prepareren. Dat houdt in dat je de data die je wilt gebruiken uit de systemen haalt, transformeert naar de juiste informatie en klaarzet om er visualisaties mee te bouwen.
Stap 3: Richt de dashboarding in
De geprepareerde data kun je nu in business intelligence-tooling zoals Salesforce Tableau of Power BI op verschillende manieren visualiseren, zoals in diagrammen, grafieken en kaarten. Daardoor maak je complexe data begrijpelijk en kun je nieuwe inzichten in heldere rapportages verwerken voor het management.
Stap 4: Leer de inzichten te gebruiken
De rapportages die je hebt gebouwd zijn klaar om in de praktijk toe te passen. Kennis over Data Awareness en de basisprincipes van Salesforce Tableau of Power BI zijn nuttig om voortaan data inzichtelijk te maken en erop te sturen. In een praktische workshop van Tada Solutions leer je hoe je de eerste stappen kunt zetten om datagedreven te werk te gaan en krijg je de handvatten om de inzichten te gebruiken.
Meer weten?
Neem contact met ons op of schrijf je in op onze nieuwsbrief.