Skip to content

Start met datagedreven fondsenwerving in 4 stappen

Wil je als fondsenwervende organisatie meetbaar meer effect halen uit je werving en marketing? Maak dan gebruik van de schatten die je al in huis hebt: data. Niets nieuws waarschijnlijk, maar het kan zijn dat je er toch nog niet aan bent begonnen. Misschien omdat je denkt dat je al hopeloos achterloopt. Bedenk dan dat er juist geen beter moment is dan nu om de mogelijkheden van jullie data te onderzoeken. Data is steeds makkelijker beschikbaar, de technieken om data te analyseren nóg geavanceerder en de tools om data te visualiseren bereikbaarder. Zeker als je al met Salesforce werkt.

In 4 stappen start je met datagedreven werken en maak je al binnen een maand een reuzensprong voorwaarts.

Snel starten met een Proof of Concept

De weg naar een datagedreven organisatie lijkt lang en vol hobbels. Zoals de vele databronnen die je hebt of versnipperde data uit verschillende perioden.
Het is zonde als je nu alleen nog data benut om terug te kijken, terwijl je juist meer uit je (donatie)-campagnes kan halen door inzichten te gebruiken. Ja, de weg naar datagedreven werken heeft impact en is oneindig. Het vraagt om een gedegen datastrategie, nieuwe competenties van medewerkers en leiderschap om je organisatie in beweging te zetten. Ook is vaak de kennis niet in huis om te starten met deze transformatie. Hoe kun je dan tóch snel de voordelen ervaren? Met een QuickStart maak je in één week op een laagdrempelige manier kennis met de mogelijkheden en voordelen van een data-driven organisatie.

Stap 1: Stel je datastrategie op

Het Proof of Concept helpt je om de haalbaarheid te toetsen van datagedreven werken en begeleidt je daarna in het realiseren van nieuwe werkwijzen. Het is om te beginnen van belang dat je samen je datastrategie opstelt. Leg in een workshop met alle belanghebbenden de doelstellingen (KPI’s) vast voor data binnen jullie organisatie en breng de relevante (klant)processen en databronnen in kaart. Die vormen de randvoorwaarden voor het PoC.

Hulp nodig? Volg gratis het webinar ‘Data Insights’ op 24 september. Schrijf je in!

Stap 2: Prepareer de aanwezige data

Als je de randvoorwaarden voor jullie PoC hebt vastgelegd, kun je de data gaan prepareren. Dat houdt in dat je de data die je wilt gebruiken uit de systemen haalt, transformeert naar de juiste informatie en klaarzet om er visualisaties mee te bouwen.

Stap 3: Richt de dashboarding in

De geprepareerde data kun je nu in business intelligence-tooling zoals Salesforce Tableau of Power BI op verschillende manieren visualiseren, zoals in diagrammen, grafieken en kaarten. Daardoor maak je complexe data begrijpelijk en kun je nieuwe inzichten in heldere rapportages verwerken voor het management.

Stap 4: Leer de inzichten te gebruiken

Complexe processen kun je inzichtelijk maken en automatiseren met de Flow Designer van Salesforce. Handig als je er met workflow-regels en de Process Builder niet uitkomt. In een Visual Workflow kun je bedrijfslogica uitvoeren, communiceren met de database, Apex-klassen aanroepen en gegevens van gebruikers verzamelen.

Meer weten? Volg het webinar (gratis!)

Leer in één uur gratis hoe je start met sturen op data in het webinar van Bluedesk CRM en Tada Analytics voor fondsenwervers, data-analisten en digital marketeers. Jos Cup van Tada Analytics en Lars Spruijt van Bluedesk CRM laten je zien hoe je de volgende stappen zet op weg naar een datagedreven organisatie.

  • Donderdag 24 september
  • Van 10:00 uur tot 11:00 uur
  • Microsoft Team
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp

Hoi, vond je dit een leerzaam verhaal?

Word wijzer in CRM met onze gratis nieuwsbrief. Ontvang de Bluenote in je mailbox!

BluedeskCRM