Fondsenwervende organisaties lieten in het eerste kwartaal van 2021 een groei zien in de inkomsten, vooral in losse giften en in iets mindere mate ook in (maandelijkse) vaste, structurele giften. Dat laat de monitor van het Vakblad fondsenwerving zien. Ook tijdens de coronacrisis blijft de vraag naar goede doelen toenemen. Hoe vertaalt zich dat in de trends voor de rest van het jaar?
De cijfers van het eerste kwartaal in 2021
Vakblad fondsenwerving publiceerde onlangs een update van de monitor Data Inside: fondsenwervers hebben geleerd om te gaan met het ‘nieuwe normaal’.
Daaruit blijkt dat de sector het jaar sterk is gestart met 14% meer inkomsten.
De meest opvallende cijfers:
- De maand maart 2021 telt 20% meer inkomsten, het hoogste aantal giften vergeleken met andere jaren vanaf 2017.
- Er is een kleine 18% groei in inkomsten uit losse giften. Dat kan komen doordat evenementen en face-to-face-programma’s stil lagen.
- Driekwart van de losse giften komt (nog steeds) vanuit direct mail.
- Online losse giften kende een groei van 133%.
- De gemiddelde waarde van de losse giften groeit met 39,6%. Naar een gemiddelde waarde van € 33,95 via online en € 22,44 via Direct mail. De groei in waarde via online is harder dan via direct mail.
- Giften uit toezeggingen (structurele maandelijkse donaties) is de grootste inkomstenbron voor non-profits: ruim 80% van het totaal aantal giften. De gemiddelde waarde steeg met 2% tot een bedrag van € 10,98 ten opzichte van het eerste kwartaal van 2020.
De 5 trends na corona voor non-profit
De cijfers laten groei zien, vooral in online. Om daarop mee te liften, zullen non-profitorganisaties moeten innoveren. In nieuwe vaardigheden, digitalisering en personalisatie. De non-profitorganisaties die dit al doen, richten zich op ervaringen en retentie van donateurs met technologie en geautomatiseerde processen. Welke trends mogen we verwachten voor de rest van het jaar?
1. Nieuwe verwachtingen, nieuwe strategieën
Het afgelopen jaar is de macht van donateurs nog groter geworden. Een donateur heeft behoefte aan meer persoonlijke betrokkenheid en service. Ze verwachten een gepersonaliseerde ervaring en consistentie in de vorm van snelle en naadloze interacties. Dat heeft gevolgen voor de huidige werkwijze van fondsenwervers. Om te innoveren heb je nieuwe technologieën nodig en een organisatie met meer flexibiliteit en veranderbereidheid in beleid, processen en digitalisering.
2. Serviceteams geven meer digitale support
Door de coronacrisis zijn donateurs meer thuis en online. Daarom wordt van non-profitorganisaties vaker digitale service en support verwacht. Een digital first-aanpak helpt daarin. Serviceteams omarmen de digitale kanalen en automatiseren zoveel mogelijk de standaard processen. Bijvoorbeeld met AI (artificial intelligence) en chatbots.
Toch blijft telefoon wereldwijd nog het meest gebruikte kanaal voor klantenservice. Maar de snelst groeiende tools zijn video-support, Messenger-apps en online chatmogelijkheden. Snel, efficiënt en real-time interactie.
3. Samenhangende klantreizen
Om zich betrokken te voelen bij je organisatie wil je doelgroep een consistente ervaring op elk kanaal, op elke afdeling en met elke contactpersoon. Ze verwachten een verbonden, samenhangende klantreis. Dat vereist (meer) coördinatie en communicatie tussen afdelingen en personen. Om meer aan de veranderende behoeften van je doelgroep te voldoen, is het zaak om op tijd je beleid aan te passen. Zo blijf je flexibel en wendbaar.
4. Diversiteit in je eigen organisatie
Ongelijkheid is één van de meest trending topics dit jaar. Je doelgroep zoekt naar organisaties met gelijke waarden als die van zichzelf. Non-profits die ongelijkheid aanpakken binnen hun organisatie staan daarbij vooraan. Denk aan ongelijkheid binnen het eigen personeel. Zijn er ondervertegenwoordigde minderheden? Veel organisaties hebben de trend al lang opgepikt. Meer diversiteit binnen de afdelingen, ook op management- en bestuursniveau.
5. Een grotere rol voor serviceprofessionals
Door de coronacrisis is service nóg belangrijker geworden. En daarmee ook serviceprofessionals, die persoonlijke interactie met je doelgroep hebben.
Hun rol is steeds meer zichtbaar en strategisch. Daardoor hebben ze meer vaardigheden nodig, of verdieping in nieuwe vaardigheden. Non-profitorganisaties investeren flink in technologie en opleidingen om servicemedewerkers de kennis, tools en vaardigheden aan te reiken die nodig zijn. Digitaal volwassen organisaties zullen hun doelen eerder overtreffen dan de non-profitorganisaties met een lage digitale volwassenheid. Daarnaast is toegang tot kennis en trainingen belangrijk voor serviceprofessionals om goed hun werk te doen.
Innoveer met Bluedesk CRM
Innoveert jouw CRM platform optimaal met jou mee? Met onze Blueprint voor groei houden we je huidige systemen en processen tegen het licht en helpen we je om je organisatie verder te transformeren naar een toekomstbestendige non-profitorganisatie. Bel met een consultant van Bluedesk CRM op +31 (0)85 878 42 06.
Ontdek het op onze pagina ‘CRM voor non-profit’.
Automatisch op de hoogte blijven van CRM voor fondsenwerving?
Meld je gratis aan voor onze nieuwsbrief Bluenote en volg ons op LinkedIn.
Waarom is CRM geen ERP?
CRM en ERP worden vaak met elkaar verward. Ergens is dat logisch, want beide systemen helpen je organisatie om efficiënter te werken. Maar er zijn grote verschillen.
Verkopen op afstand, hoe regel je dat?
Verkopen op afstand is het nieuwe normaal geworden voor verkooporganisaties. Maar hoe maak je dat ook echt normaal? Lees het antwoord op 3 uitdagingen.
Slim adverteren voor fondsenwervers met Advertising Studio
Met de Salesforce Advertising Studio én het interessante aanbod van Google Ad Grants adverteer je slimmer dan ooit. Lees meer en ontdek hoe het werkt.