Skip to content

Hoe je alle relaties in het onderwijs verbindt met CRM

Als onderwijsinstelling heb je door de centrale rol in de samenleving veel verschillende relaties te behartigen. Dat is op zich al complex. Gebrekkig inzicht, silo’s die te weinig samenwerken en incomplete processen maken het alleen maar moeilijker. Met CRM werk je aan een centraal en eenduidig beeld om beter aan te sluiten op alle doelgroepen.

Visie op relatiebeheer

Stages, contractonderwijs, alumni, belangenverenigingen,  overheid … een complex speelveld aan doelgroepen en onderwerpen dat vraagt om een strategische, organisatiebrede visie op relatiebeheer. Met een duidelijk 360-gradenbeeld vind je als onderwijsinstelling beter aansluiting op actuele ontwikkelingen; van regionaal tot internationaal. Bovendien kun je met directe contacten de beeldvorming beïnvloeden. Zo zorg je voor een duidelijkere positionering en onderscheidend vermogen, wat onder meer het werven van nieuwe studenten ten goede komt.

De voordelen van CRM in het onderwijs

Het feit dat je met zoveel verschillende belanghebbenden communiceert, geeft aan twee kanten mogelijkheden. Aan de ene kant kun je samen een positieve bijdrage leveren aan de ontwikkeling en kwaliteit van het onderwijs en aan onderzoek. Aan de andere kant voeg je als onderwijsinstelling ook veel waarde toe aan de betrokkenen, zodat ze daarmee hun eigen concurrentievoordeel kunnen vergroten. Voor goed relatiebeheer is het van belang om de juiste informatie en processen per doelgroep vast te leggen.

Voorbeelden van relaties in het onderwijs

  • Studenten, in verschillende statussen (geïnteresseerd (prospect), ingeschreven, leerling, alumni)
  • Ouders / verzorgers
  • Partners en leveranciers
  • (Leer)bedrijven voor oriënterende en afstudeerstages, onderzoek en als sponsor.
  • Gemeenten met verschillende contactpersonen in verschillende rollen.

Deze verschillende soorten relaties maak je in CRM via een label (recordtype) inzichtelijk om er vervolgens selecties of rapportages mee te maken.

Verschillende doelgroepen, verschillende behoeften

Het is belangrijk om in kaart te brengen waar je belangrijkste doelgroepen behoefte aan hebben. Een alumni is bijvoorbeeld op zoek naar vervolgopleidingen in het kader van een leven lang leren, geeft inzicht in potentiële leerbedrijven en speelt een rol bij het werven van nieuwe studenten. Een community om kennis te delen en het netwerk in stand te houden kan een oplossing zijn. Voor een gemeente is het belangrijk om netwerkconnecties vast te leggen. Een wethouder van onderwijs kan immers ook bestuurslid zijn van een belangengroep of commissie die betrokken is bij verschillende onderwijsprojecten. Goed relatiebeheer komt ook de kwaliteit van je onderwijs ten goede. Denk aan het inbedden van de praktijk, het opbouwen van een goed netwerk van leerbedrijven en goede begeleiding, bijvoorbeeld via een digitale community.

Salesforce Education Cloud

Salesforce is de grootste CRM-leverancier ter wereld. Voor onderwijs heeft Salesforce.org de Education Cloud ontwikkeld: complete CRM-software voor relatiebeheer in educatie. Met dit pakket volg je alle relaties, van student tot alumni. Daarnaast ondersteunt het pakket relatiebeheer met leerbedrijven en gemeenten. Education Cloud biedt oplossingen voor de hele levenscyclus van studenten, inclusief wervings-CRM, inschrijvingsbeheer, schoolloopbaan-advies en een alumni-database.

Wil je sparren over CRM voor het onderwijs? Bel Bluedesk CRM op +31 (0)85 878 42 06.

Automatisch op de hoogte blijven van CRM? Meld je gratis aan voor onze nieuwsbrief Bluenote.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp

Hoi, vond je dit een leerzaam verhaal?

Word wijzer in CRM met onze gratis nieuwsbrief. Ontvang de Bluenote in je mailbox!

BluedeskCRM