Skip to content

Groeitips voor fondsenwervers: Trusts en stichtingen

Haal je met jouw goede doel geld op bij een trust of stichting? Leer hoe je in 5 stappen daarin kunt groeien om zo vandaag en morgen maximale resultaten te halen.

De uitdagingen bij trusts en stichtingen

Trustfondsen en stichtingen zijn entiteiten uit de particuliere sector die geld (subsidie) geven aan non-profitorganisaties en/of individuen om liefdadigheidswerk te ondersteunen. De markt voor trusts en stichtingen is zeer competitief. Daarom is het zo belangrijk dat je operationeel uitmuntend bent, toegang hebt tot hoogwaardige data in realtime, relaties opbouwt en toegang hebt tot programmadata van goede kwaliteit. In sommige landen (afhankelijk van de financier) wordt non-profitorganisaties gevraagd samen te werken om programma’s of andere initiatieven te leveren. Flexibele, schaalbare technologie is en wordt steeds belangrijker. Maar ook financiële verslaglegging en het aantoonbaar maken van de impact (resultaten) die je hebt gemaakt.

Zo haal je meer uit een trust of stichting

Met deze 5 stappen haal je structureel meer uit deze inkomstenstroom.

1. Meten en maatwerk

Meet je je resultaten al voldoende? Als je wil groeien, is het van belang om succespercentages en de gemiddelde subsidieniveaus te meten. Als je al vele jaren dezelfde financiers hebt en er weinig nieuwe stichtingen in de mix zijn gekomen, is het goed om je strategie te focussen op hogere subsidieniveaus en activiteiten op maat.

2. Monitoring en groei

Probeer de slagingspercentages van je subsidieaanvragen te monitoren om zo de hoeveelheid giften geleidelijk te kunnen vergroten. Onderhoud daarvoor rechtstreeks contact met financiers en maak voor elke financier aanvragen op maat. Verhoog je slagingspercentages met sterke copywriting en consistentie in het rapporteren over de projecten die trusts hebben gefinancierd.

3. Benut de kansen

In welke kansen ga je investeren en in welke niet meer? Bekijk dit met als doel om grotere giftbedragen te bereiken en het onderhoud van aanvragen op een lager niveau te minimaliseren, of een standaard donatieprogramma te ontwikkelen voor de kleinere trusts en stichtingen.

4. Volg de veranderingen

Probeer de veranderingen bij subsidiegevers te volgen en te begrijpen. Vertrouw bijvoorbeeld niet alleen op secundair onderzoek, maar voer ook eigen onderzoek uit. Oxfam deed in 2018 zelf onderzoek en ontdekte dat er heel interessante patronen ontstaan ​​in soorten financiers. Het meest interessante is dat degenen met de grootste zakken met geld om te investeren met meer dan 7 cijfers vereisen dat projecten worden ontworpen samen met hun subsidiebeheerders en idealiter ook met andere liefdadigheidsinstellingen en financiers. Haal vervolgens geld op door het onderzoek toe te passen, bijvoorbeeld in de ontwikkeling van een medicijn of het bevorderen van taalontwikkeling.

5. Projectmanagement

Deze samenwerking vraagt om coördinatie en daarvoor is veel projectmanagement nodig. Realiseer je dat accountmanagement op dit niveau betekent dat je in plaats van een portefeuille met 20-30 trusts er misschien maar één of twee kunt beheren. Als fondsenwerver zul je nauw samenwerken met programmateams om te bedenken hoe nieuwe ambitieuze projecten eruit zouden kunnen zien, zodat je financieringsgesprekken op gang kunt brengen. Ook kun je eraan werken om interne processen te beïnvloeden, zodat donateurs de best mogelijke ervaring krijgen.

Benieuwd naar de groeitips voor andere inkomstenstromen?
Volg het blog op LinkedIn of meld je gratis aan voor onze nieuwsbrief Bluenote.

Groeitips voor fondsenwerving uit acties derden

Haalt jouw organisatie veel inkomsten uit acties derden? Leer hoe je in 5 stappen kunt groeien om het maximale effect uit je inspanningen te halen. 

Benieuwd wat we doen voor non-profits?

Ontdek het op onze pagina 'CRM voor non-profit'

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp

Hoi, vond je dit een leerzaam verhaal?

Word wijzer in CRM met onze gratis nieuwsbrief. Ontvang de Bluenote in je mailbox!

BluedeskCRM