eCRM brengt jouw bedrijf vooruit

12 april 2022

Sinds de start van Bluedesk CRM in 2002 hebben we met onze expertise al veel organisaties geholpen met complexe CRM-vraagstukken. We maken hierbij gebruik van eCRM of online crm systemen. Maar wat betekent eCRM nu eigenlijk? En wat kan jouw bedrijf ermee?

Geschiedenis van eCRM

eCRM is voortgevloeid uit CRM-systemen. Deze systemen helpen bedrijven en organisaties bij het inzichtelijk krijgen en verbeteren van hun klantrelaties. CRM staat voor Customer Relationship Management. Een CRM systeem is software die je helpt bij het managen van je klantrelaties. Het doel hiervan is om je klanten beter te leren kennen en daardoor je bedrijf te laten groeien.

eCRM tackelt problemen

Het systeem van eCRM is ontstaan in de tijd dat het gebruik van internet een vlucht nam. 

Salesforce trad als eerste met een eCRM systeem toe op de markt van IT en met de groeiende populariteit van internet liep het verouderde CRM systeem tegen haar beperkingen aan. Bluedesk CRM heeft ingespeeld op deze trend en heeft de eCRM systemen van Salesforce en Aurea voor klanten geoptimaliseerd door kennis, expertise en techniek toe te voegen aan deze oplossingen. De op maat gemaakte oplossingen van Bluedesk CRM resulteren in onder andere de mogelijkheid om bedrijfsprocessen te digitaliseren en te verbeteren.

eCRM tackelt de beperkingen van offline CRM en geeft de gebruiker meer gemak. Bij eCRM worden de systemen online aangeboden en kan iedereen met de juiste inloggegevens toegang krijgen tot het systeem. Hierdoor is het niet alleen breder inzetbaar voor een bedrijf maar zorgt het er ook voor dat personeel vanuit huis of zelfs onderweg gebruik kan maken van de services. Het gebruik van online CRM heeft namelijk een aantal grote voordelen ten opzichte van het oude systeem. Zo is het flexibeler inzetbaar, te gebruiken vanaf iedere plek en is het goedkoper om te starten.

Werken in de wolken met eCRM

Bij offline CRM-systemen wordt de software geïnstalleerd op de omgeving van een bedrijf. Hierdoor is de organisatie beperkt in het gebruik van CRM omdat het niet vanaf een andere locatie gebruikt wordt. Anders dan bij de offline CRM-systemen wordt er bij eCRM letterlijk gewerkt vanuit de wolken. Alle gegevens en diensten zijn bereikbaar en opgeslagen via de Cloud. Hierdoor kun je dus vanuit huis je CRM managen en worden de gegevens beveiligd. Dit geeft niet alleen een gerust gevoel, maar zorgt er ook voor dat je als organisatie veel flexibeler bent in klantrelaties. 

Het werken vanuit een cloud heeft nog een voordeel. Het updaten van de CRM-systemen wordt door de aanbieder gedaan en automatisch doorgevoerd naar de gebruiker. Hierdoor werk je als gebruiker altijd met nieuwe software zonder opnieuw systemen te moeten kopen.

Alles of niets niet meer nodig met eCRM

Bovendien zorgt deze manier van werken ervoor dat je CRM proces veel flexibeler is. Dit uit zich niet alleen in waar je eraan werkt, maar ook hoe vaak en hoeveel. Bij offline CRM-systemen is er sprake van een ‘alles of niets’ principe. Je koopt de softwaresystemen voor je bedrijf en zit hier vervolgens aan vast. Als je bedrijf veel groeit of verandert is het moeilijk om je CRM hier op aan te passen. Omdat eCRM-systemen zoals die van Bluedesk CRM, werken met leases kun je deze gemakkelijk naar boven of beneden bijstellen waardoor je CRM systeem altijd bij je organisatie past.

eCRM is toegankelijk voor iedereen

Dat je de software niet hoeft te kopen bij de start van je CRM avontuur zorgt er ook voor dat je opstartkosten veel lager zijn. Zeker als je bedrijf nog jong is of je nog moet gaan groeien is het aanschaffen van CRM-systemen duur. Lange tijd was CRM hierdoor alleen toegankelijk voor grote commerciële bedrijven. Door de leases is CRM toegankelijk voor alle soorten organisaties.

eCRM blijft ontwikkelen

De ontwikkeling van eCRM staat niet stil. Sinds de opkomst van het principe begin van deze eeuw heeft eCRM veel stappen gezet. Hierbij staat vaak het gemak voor de gebruiker voorop. Inmiddels kun je via allerlei soorten devices je CRM proces volgen en ontwikkelen. Er zijn zelfs overzichtelijke apps waardoor je in een handomdraai de juiste informatie kan vinden en contact kan onderhouden met je klant. Door deze ontwikkelingen beloofd eCRM nog een gouden toekomst tegemoet te gaan.