De 5 CRM-trends van 2021

7 februari 2021

De 5 CRM-trends van 2021

Enkele CRM-trends van 2020 zijn ook in 2021 nog actueel. Zoals AI in CRM, wat bijvoorbeeld helpt om te anticiperen op vragen van klanten. En slimme automatisering, om klanten veel meer self-service aan te bieden. Maar er zijn ook nieuwe CRM-trends en die draaien vooral om digitalisering, automatisering en mobiel samenwerken. Precies waar we in coronatijd behoefte aan hebben. Dit zijn de 5 nieuwste trends voor 2021.

1. Van omnichannel naar single-channel CRM

De meeste CRM-strategieën zijn gericht op omnichannel, met alle communicatiekanalen die klanten vaak gebruiken. Maar CRM-experts voorspellen dat we deze communicatiekanalen straks in één stuk software gaan afhandelen. Voor minder schakelen tussen kanalen en een soepelere klantenservice, met alle informatie die nodig is om klanten optimaal te bedienen. In de toekomst kan CRM misschien zelfs ​​’kanaalloos’ worden, als AI klantprofielen herkent.

2. CRM en Internet of Things (IoT)

Het aantal IoT-apparaten groeit in rap tempo. Geavanceerde CRM-systemen spelen daarop in door verbindingen te maken met de IoT-feeds van die apparaten, wat een schat aan inzichten opent over het gebruik ervan. Zo kun je betere klantenservice verlenen en je marketingcampagnes personaliseren. Voorbeelden zijn productissues en onderhoudsupdates die het apparaat doorgeeft aan het CRM. Zo kun je als bedrijf proactiever problemen opsporen, oplossen en voorkomen en de klanttevredenheid verhogen.

3. CRM anywhere!

Overal kunnen werken was een nice-to-have, maar is nu een must-have geworden. Nu veel meer mensen vanuit huis werken, focussen CRM-platforms zich op tools voor werken op afstand. Een voorbeeld is Salesforce Anywhere, dat onder meer Slack kocht om makkelijk op afstand samen te kunnen werken. De app bevat onder andere tools om elkaar video- en tekstberichten binnen het Salesforce-systeem te kunnen sturen. Deze trend zet zich de komende tijd door.

4. Het draait om customer experience (CX)

Volgens Salesforce vindt 84% van de klanten hun ervaring met een bedrijf even belangrijk als haar producten en diensten. De toekomst van CRM draait nog steeds om customer experience (CX) en een onderdeel daarvan is usability. Experts verwachten dat CRM-systemen nog gebruiksvriendelijker zullen worden, wat het makkelijker maakt om toegang te krijgen tot informatie en klantcontact te leggen. Zo kunnen bedrijven een nog betere, persoonlijkere customer experience bieden aan hun klanten.

5. Mobiel CRM groeit harder

De coronacrisis heeft thuiswerken enorm versneld. Daarmee is de behoefte toegenomen aan CRM-bronnen die online toegankelijk zijn voor meerdere gebruikers. Daardoor ligt de focus op mobiel CRM en zullen de CRM-functies op draagbare devices toenemen om aan de groeiende communicatiebehoefte van klanten te voldoen.

Lees ook: wanneer kies je voor mobiel CRM?

Vragen over CRM-trends?

De trends beloven veel verbetering en automatisering waar je als sales-, marketing- en service-expert van gaat profiteren. Als organisatie kun je productiever samenwerken en je klanten nog beter bedienen, om zo nog meer te groeien. Wil je meer weten over slimme CRM-technologie en ben je benieuwd naar kansen die je nu nog niet benut? Vraag het Bluedesk!

Automatisch op de hoogte blijven van CRM? Meld je gratis aan voor onze nieuwsbrief Bluenote.