Skip to content

CRM configureren: dit kun je zelf doen in Salesforce

Je CRM configureren is in feite het inrichten van je (nieuwe) CRM-systeem, zodat het werkt zoals jij en je collega’s dat wensen. Met de juiste (zelf)training kun je je CRM zelf configureren. In dit artikel leer je wat je zelf aan configuratie van Salesforce kunt doen, het platform dat zich bij uitstek leent om het zelf zonder technische kennis in te richten.

Configuratie van je CRM zonder code

Salesforce loopt voorop in de branche als het gaat om gebruiksgemak. Je kunt je CRM makkelijk zelf configureren dankzij het eenvoudige ‘Point & Click’-principe en voorgemaakte templates. Zo kun je bijvoorbeeld zelf de lay-out bepalen, velden of processen inrichten en de lijstweergave samenstellen zonder dat je daar een developer voor nodig hebt. De volgende 5 onderdelen kun je in Salesforce zelf configureren.

1. Het datamodel

Het datamodel van Salesforce is zo gemaakt dat je eenvoudig specifieke data kunt vastleggen, gerelateerde data kunt groeperen en relaties tussen die groepen kunt opbouwen. Zo kun je zelf inrichten hoe jullie data opslaan en ernaar verwijzen en leg je de basis voor andere belangrijke functies van je CRM.

2. Formules

Formulefuncties
Met eenvoudige formules maak je zelf de functies die je nodig hebt. Salesforce heeft al berekeningen en methoden voor je klaarstaan om waarden dynamisch te kunnen bepalen. Zo bespaar je jezelf veel technisch maatwerk om je berekeningen te krijgen.

Formulevelden
De waarden die je zelf maakt kun je opslaan als formuleveld. Zo kun je de opgeslagen functies eenvoudig oproepen waar je ze in je CRM nodig hebt.

3. Regels

Workflow
Ruil de processen die jullie nu nog handmatig doen in voor automatische bedrijfsprocessen via Workflow Rules. Stel zelf de criteria in voor elk proces en bepaal welke actie(s) je dan wilt laten activeren.

Validatie
Voorkom ​​ongeldige gegevens door validatieregels in te stellen. Stel voorwaarden aan de data die je importeert of verwerkt in Salesforce, zodat gebruikers altijd geldige data invoeren.

4. Visual workflow

Complexe processen kun je inzichtelijk maken en automatiseren met de Flow Designer van Salesforce. Handig als je er met workflow-regels en de Process Builder niet uitkomt. In een Visual Workflow kun je bedrijfslogica uitvoeren, communiceren met de database, Apex-klassen aanroepen en gegevens van gebruikers verzamelen.

5. Builders

Process Builder
Complexe processen automatiseer je zelf met behulp van complexe bedrijfslogica in de Process Builder. Je bouwt een geautomatiseerd proces met o.a. initiatie van Apex-klassen, records maken, e-mails instellen en het initiëren van goedkeuringsprocessen.

Lightning App Builder
Bouw zelf Lightning apps voor intern gebruik. Door tools zelf op maat te maken werk je aan hogere productiviteit en betere samenwerking voor de teams binnen jullie organisatie.

Community Builder
Bouw een ​​community op voor klanten, leden, donateurs, partners of
werknemers. Met community’s toon je interne Salesforce-gegevens overzichtelijk aan een externe groep gebruikers.

Train jezelf

Je kunt jezelf gelukkig snel trainen in het configureren van Salesforce. Het CRM-platform stelt online trainingen beschikbaar via Trailheads. Volg bijvoorbeeld de beginner of admin trails voor Data Model, Custom Fields, Process Automation en Process Builder. Wil je snel thuis raken in Salesforce en het maximale halen uit je CRM-configuratie? Dan helpen deze CRM-trainingen je goed op weg.

Zelf CRM configureren of laten doen?

Configureren: zelf doen of laten doen? Het is in elk geval een afweging die je zelf moet maken. Zelf doen heeft als voordelen dat je er ook zelf veel van leert en de volledige controle hebt over hoe je het inricht, maar als nadelen dat het je veel tijd kost en er bij problemen niet snel uitkomt. Als je ervoor kiest om de configuratie te laten doen door een CRM-implementatiepartner van Salesforce, weet je zeker dat je snel werkt met de juiste inrichting.

Word wijzer in CRM met onze gratis nieuwsbrief. Ontvang de Bluenote in je mailbox!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp

Hoi, vond je dit een leerzaam verhaal?

Word wijzer in CRM met onze gratis nieuwsbrief. Ontvang de Bluenote in je mailbox!

BluedeskCRM