Een goed lopende organisatie kan niet zonder CRM

CRM is de afkorting voor Customer Relationship Management. Met deze strategie beheer je alle relaties en contacten van je organisatie met zowel huidige als potentiële klanten; hiermee wordt de winstgevendheid verhoogd en je concurrentiepositie verbeterd. De relatie van je organisatie met klanten en collega’s is erg belangrijk. Met CRM kan je je zowel richten op klanten als je collega’s. Maar waarom is CRM dan zo belangrijk?

Consumentengedrag is flink veranderd

Allereerst is consumentengedrag in de loop der jaren flink veranderd. De consument heeft een grote productkennis bij het aanschaffen van een product dankzij het internet. Als aanbieder moet je de consument laten inzien dat ze belangrijk voor je zijn en dat hun behoeften je dus interesseren.

“De wijze waarop je informatie verzamelt, beheert en gebruikt, bepaalt of je succesvol bent of niet.” Bill Gates

Automatiseren van klantrelatiegegevens

Ook is het belangrijk dat klantrelatiegegevens zoveel mogelijk geautomatiseerd worden; wanneer gegevens van de klant veranderen moet dit op alle plekken veranderd worden. Waar dit niet mogelijk is moet de invoer laagdrempelig zijn zodat informatie direct verwerkt kan worden; hiermee voorkom je miscommunicaties naar de klant toe. Zonder een gemeenschappelijk platform voor interacties met klanten kunnen gegevens binnen de communicatie verloren gaan. Hierdoor wordt een klant misschien twee keer opgebeld om hetzelfde probleem. Dit moet natuurlijk voorkomen worden.

Met een CRM-systeem krijg je een 360 graden beeld van je klant. Dit is essentieel omdat je op deze manier weet wat je klant wilt; aan welke producten of diensten de klant behoefte heeft. Bovendien kan je adequater reageren op vragen en klachten van klanten.

Ook kan je met een CRM-systeem snel goed overwogen beslissingen nemen met betrekking tot de klant. Dit omdat alle informatie van alle afdelingen van de organisatie bij elkaar gebracht worden in een CRM-systeem. Hierdoor ontstaat er van elke klant een totaalbeeld die up-to-date is en voor alle werknemers toegankelijk is, een 360 graden beeld dus.

“Er zijn twee soorten van kennis. We kennen een zaak, of we weten waar we de informatie kunnen vinden.” Samuel Johnson

Geen verloren informatie

Bij veel organisaties ligt klantinformatie versnipperd door de gehele organisatie waardoor er veel uren verloren gaan om alle gegevens bij elkaar te zoeken. Met een CRM-oplossing wordt dit opgelost. De CRM-oplossing biedt een duidelijk overzicht van de organisatie en klanten. Hierdoor verloopt het maken van prognoses nauwkeuriger en eenvoudiger.

Klantgericht ondernemen

Je wilt klantgericht ondernemen. Meer grip op je klanten. Die grip krijg je wanneer je veel weet van je klanten. Met een integraal klantbeeld kun je doel- en klantgericht ondernemen. Dit alles kan gedeeld worden in de CRM-oplossing. CRM en klantgerichtheid gaan wat ons betreft dus hand in hand. CRM en klantgerichtheid betekent meer tevreden klanten; dit zorgt ervoor dat klanten behouden blijven. Ook gaan klanten positief over je praten naar hun omgeving, wat ook weer nieuwe klanten oplevert. Bovendien worden hierdoor hogere inkomsten gerealiseerd. Kortom, een betere concurrentiepositie en meer continuïteit.

Wil je weten wat Bluedesk CRM voor jouw organisatie kan betekenen op het gebied van CRM en klantgerichtheid? Lees meer.