Blog: Wat mobiele CRM mij biedt

Er is al veel geschreven over mobiele CRM. Mobiele CRM wordt steeds belangrijker. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik tot enkele maanden terug géén idee had wat mobiele CRM mij in mijn werksituatie zou kunnen opleveren. Dankzij een mooie carrière switch heb ik kennis kunnen maken met de wereld van mobiele CRM.

Video Thumbnail
CRM for the iPad: update CRMpad

Laat ik beginnen jullie mee te nemen naar hoe een gemiddelde werkdag van mij er toen uit zag.

Vandaag moet ik om half 9 bij mijn eerste afspraak zijn, ik heb geluk, het is lekker dicht bij huis, als ik om 8 uur van huis vertrek heb ik meer dan voldoende tijd om op tijd bij de afspraak te verschijnen. Hier heb ik rekening mee gehouden de avond ervoor, zo kan ik me ’s ochtends optimaal voorbereiden op mijn “dagje buiten in ’t veld”.

Eerst even inloggen in het systeem, om mezelf vervolgens deze vragen te stellen:

  • Waar moet ik ook alweer heen en met wie heb ik de afspraak? Wat is zijn/haar rol?
  • Wat hebben ze de afgelopen tijd gedaan en hoe was dat het jaar ervoor?
  • Liggen ze op planning?
  • Waarom heb ik de afspraak ook alweer gemaakt, wat is het doel?

We beginnen met het uitprinten van deze informatie, zo heb ik per klant 4 A4’tjes waar ik ook mijn notities op zet.

Goed, nu ik de antwoorden voor mezelf duidelijk heb voor alle afspraken kan ik met een gerust hart van huis vertrekken en mijn werkdag beginnen.

Tijdens de afspraken ben ik driftig notities aan het maken voor het bezoekverslag. Ook ontstaan er taken voor mezelf en/of de binnendienst, één van die taken houdt in dat een vast contactpersoon uit dienst getreden is bij klant X en dat hij onlangs begonnen is bij klant Y. Dus, belangrijk om op te schrijven en aan te passen! In sommige gevallen mag ik zelfs gelijk een order opschrijven.

Laten we er even vanuit gaan dat ik dezelfde avond tijd hebt om direct de afspraken van die dag en alles er omheen te verwerken, alles zit nog redelijk vers in het geheugen en het werk stapelt zich niet nóg meer op. We gaan de notities digitaliseren in een bezoekverslag, we gaan eventueel taken uitzetten en opvolgen. Voordat ik het vergeet, we moeten nog gegevens van een contactpersoon bijwerken en een order (laten) invoeren! Oh nee, paniek! Ik ben een A4’tje verloren, juist diegene met notities die ik had gemaakt van mijn 3e afspraak. Nu maar hopen dat ik alles goed en volledig onthouden heb, dit zal ongetwijfeld vervolgd worden.

Een situatie die ik graag nog even wil belichten, bij mijn tweede afspraak van de dag wilde ik het graag hebben over de ontwikkeling van het bestelgedrag van deze klant tot dusver dit jaar, er was namelijk een achterstand in hetgeen wij als forecast hebben genoemd. Toen ik vroeg hoe het komt dat de zaken er zo voor staan reageerde de klant geïrriteerd en het werd mij ook snel duidelijk waarom. Het bleek dat een collega van een andere divisie de dag ervoor al op bezoek geweest was én dat hij ook een order heeft mogen schrijven!

Afijn, nu kan ik jullie vertellen over mijn bevindingen met het gebruiken van mobiele CRM.

Omdat nu alle informatie direct, up-to-date en overal opvraagbaar is kan ik een stuk efficiënter werken. Nu is het niet meer nodig om de printer om assistentie te vragen om mij voor te bereiden op een klantbezoek. Nu kan ik me stukken beter voorbereiden in minder voorbereidingstijd. Via een webbrowser, smartphone of tablet kan ik zo alle benodigde informatie gemakkelijk en snel raadplegen. Het is met slechts een paar klikken mogelijk om alle klantgegevens te bekijken, maar ook het snel weergeven van rapporten en dashboard is zo gebeurd!

Video Thumbnail
Salesforce1 Mobile App Overview Demo

Natuurlijk biedt het ook enorm veel voordelen tijdens de afspraken, laat ik eerst beginnen met de volgende quote:

Het allerslechtste wat je kunt doen, is op kantoor beslissingen nemen. Je moet de beslissing nemen daar waar de klant is.” – Ulrik Nehammer, CEO, Coca-Cola Germany

Dankzij mobiele CRM kan dit nu ook echt! Ik kan gelijk mijn notities bij de afspraak via smartphone of tablet zetten, vanuit hier kan ik direct taken ter opvolging uitzetten bij mijn collega’s of mezelf. Niet te vergeten, ik kan gelijk klantgegevens muteren in het systeem. Ik merk ook dat dit enorm als positief ervaren wordt door de klanten die ik bezoek. Zij hebben (terecht) het idee dat zij direct geholpen kunnen worden, wat leidt tot een hogere klanttevredenheid en dit draagt absoluut bij aan een betere relatie.

Hoe mooi is het om direct te kunnen reageren op een vraag vanuit de markt? Dit kan ik nu! Tijdens een afspraak is het mogelijk om een mogelijk nieuw project direct in te voeren in de CRM oplossing, vanuit hier ontstaan wederom taken ter opvolging, maar ook het aanmaken van een offerte is op deze manier gesneden koek. Heb ik direct een deal te pakken? Geen probleem! Via mobiele CRM kan ik zonder enige moeite een verkoopkans omzetten naar een opdracht!

Dit is nog maar een kleine greep uit wat allemaal mogelijk is met mobiele CRM.

Wilt u dit ook? Neem dan zeker contact met ons op en ga met ons het gesprek aan. U komt er snel achter wat mobiele CRM u te bieden heeft!